Novogodišnje odluke: zašto su nam magično privlačne i kako ih ovog puta, ipak, ostvariti?

02. sij 2023
6 min. čitanja

S novogodišnjim odlukama kao da smo dobili priliku stisnuti 'delete' i krenuti iz početka. Zašto onda tako lako od njih odustajemo?

Volimo dobre novogodišnje odluke! Obećanje da ćemo raditi na boljoj verziji sebe kreće kao fanatični zamah u siječnju, no već početkom veljače dobije tendenciju da se potpuno ‘ugasi’. I, uistinu, većina nas vrlo brzo odustaje od promjena zbog kojih smo bili toliko uzbuđeni. Sve što ostaje osjećaj je neuspjeha dok se vraćamo na stare staze – i prilika da ponovno pokušamo sljedeće godine. Kako zaustaviti ovaj beskrajni ciklus u kojem stalno nanovo donosimo (novogodišnje) odluke i rijetko ih kad ostvarujemo?

Znanstvenici pojašnjavaju da smo, ustvari, zaljubljeni u ideju novog početka i to je ono magično privlačno u novogodišnjim odlukama. Na svakom početku osjećamo se nadahnuto, kao da smo dobili priliku stisnuti ‘delete’. Razlog što donosimo novogodišnje odluke krije se i u činjenici što volimo koncept ‘uspjeha preko noći’, a kad shvatimo da ne može svatko od klinca iz garaže postati milijarder i da stvari uglavnom tako ne funkcioniraju, događa se obrat – lako odustajemo.

Iako nam se ‘na prvu’ ne čini tako, naš mozak zapravo mrzi novogodišnje odluke, jer dopuštamo mašti da nas odvede predaleko (savršeno tijelo, savršen život, savršena ljubavna veza…). Primjerice, želimo smršavjeti pet kilograma, ali u našem mozgu, osim tijela o kojem smo oduvijek sanjali, zamišljamo i veće samopouzdanje, idealnog partnera ili garderobu za kojom smo čeznuli. No, svatko tko je smršavio, reći će kako mršavost  – gle, čuda – ne rješava sve vaše probleme. Ako pogledamo kognitivnu neuroznanost, goleme, sveobuhvatne i iznenadne promjene koje nadjačavaju našu sposobnost da se nosimo s njima, poznate su kao traume. Drugim riječima, donoseći novogodišnje odluke zapravo se samo traumatiziramo.

Iako volimo vjerovati da smo prilično fleksibilni, svi se oslanjamo na rutinu, osobito kada je riječ o zdravlju. Mnogi najuspješniji sportaši koji rade na poboljšanju zdravlja i kondicije, često imaju dobro uhodanu rutinu prehrane, tjelesne aktivnosti i spavanja. Sukladno tome, poremećaj rutine može nas učiniti nevjerojatno frustriranim, pa je rutina zapravo moćan ‘alat’ koji imamo, prvenstveno kad želimo stvoriti neku zdravu naviku. Međutim, ako rutina ne uključuje zdrave navike, onda je, jasno, moramo mijenjati, a to nije nimalo jednostavno.

Planiranje

Ako želite da odluke ove godine ne ostanu samo puste priče, ozbiljno se pozabavite planiranjem. Prvo, počinjete s ciljem – želite istrčati maraton. Zatim taj cilj raščlanite na vještine koje će vam trebati za postizanje cilja. Primjerice, trebat će vam izdržljivost. Idući korak je otkriti što sve može pomoći u razvoju tih vještina. Da biste izgradili izdržljivost, morat ćete početi redovito trčati. Na kraju, morat ćete se obvezati na određene radnje koje će vas dovesti do cilja. Da biste počeli redovito trčati, vaša prva radnja mogla bi biti trčanje pet kilometra dva do tri puta tjedno. Planirajte kako, kada i gdje ćete to realizirati te s vremenom pomičite granice (vjerojatno već znate da smo bolji u mijenjanju rutine ako mijenjamo jednu po jednu naviku). U znanstvenim istraživanjima ova faza planiranja poznata je kao ‘namjera provedbe’ i definitivno je najvažnija.

Kako biste ostvarili svoje ciljeve, možda ćete morati učiniti i nešto što vam nije nimalo privlačno. Tehnika ‘mentalnog kontrastiranja’ u osnovi znači razmišljanje o tome što bi moglo poći po zlu na putu do cilja. Nakon toga, naravno, morate smisliti načine kako se nositi s tim preprekama

Nagradite sebe

Naš mozak vidi pozitivne promjene kao svojevrsnu  igru. Primjerice, pokušavate jesti manje rafiniranog šećera. Kada se suočite s mogućnošću da pojedete nešto slatko, ali to ipak ne učinite, proslavite tu malu pobjedu i dopustite sebi da osjetite koliko je dobar osjećaj napraviti takav izbor. Mudar izbor dovodi do dobrog osjećaja – to je ‘lekcija’ koju je u tom trenutku vaš mozak naučio. Što se češće osjećamo dobro, to su veće šanse da pobijedimo u ovoj igri.

Promijenite retoriku

Nemojte reći: ‘Ići ću više u teretanu!’, umjesto toga recite ‘Kretat ću se svaki dan!’. Nemojte reći da ćete biti bolji na poslu, nego odlučite da ćete naučiti neku novu vještinu. Sigurnost posla danas je čest razlog za zabrinutost, pa je obećanje da ćete više raditi vrijedno poštovanja, ali je i prilično subjektivno. Umjesto toga, usredotočite se na to da naučite neku novu vještinu koja vam daje veću vrijednost na poslu.  Nadalje, nemojte reći da ćete manje biti pod stresom; radije kažite: ‘Bolje ću se brinuti o sebi!’. Stres je nešto što bismo svi mogli manje ‘konzumirati’, ali generalna namjera da se samo manje stresiramo vjerojatno neće preživjeti ni siječanj. Umjesto toga, više se brinite o sebi koristeći akronim SELF – spokoj, tjelovježba, ljubav i hrana. Okidači stresa razlikuju se od osobe do osobe, no SELF će učinkovit kod svih.

Nemojte reći da ćete uštedjeti više novca, nego definirajte koliko ćete uštedjeti u kojem razdoblju. Dakle, definirajte određeni iznos za svaki mjesec koji želite staviti ‘na stranu’ i postavite trajni nalog za prijenos tog iznosa.

Najčešće novogodišnje odluke

Smršavjet ću!

Za to će vam iz Arena Centra i Arena Parka trebati Body Burner PRO za poticanje metabolizma masti, ugljkohidrata i proteina (bio& bio), Omni BiOtic metabolic (Farmacia) i Me First High protein brownie (Polleo Sport).

Počet ću vježbati!

Za to će vam iz Arena Centra i Arena Parka trebati dobra sportska oprema za malo dodatne motivacije. Bez obzira na to je li vaš izbor hodanje, planinarenje, vježbanje u teretani…, u omiljenom šoping centru Zagrepčana možete pronaći baš sve za aktivan lifestyle.

Cipele za planinarenje, Hummel; adidas tenisice za žene, Sport Vision

Počet ću misliti o budućnosti i više štedjeti!

Presudno je shvatiti da nitko drugi neće pokriti vaše dugove nego da je to vaša osobna obveza. U životu najčešće nema bogate tetke ili strica koji će pokriti naša nepromišljena ponašanja i brzoplete financijske odluke. I, zato, već danas moramo početi pažljivije se ponašati sa svojim raspoloživim sredstvima, odnosno naučiti se ponašati u okviru svojih mogućnosti. Nikome nije lako suočiti se s neugodnom financijskom situacijom, ali odgađanje aktivnosti neće ublažiti nastale probleme. Prvi korak je priznati da imate problem, ali onda slijedi izrada popisa dugova i plan prioriteta vraćanja. Posjetite poslovnice FINA-e, Hrvatske pošte ili Privredne banke Zagreb, koje se nalaze u sklopu Arena Centra, i raspitajte se za mogućnosti reprogramiranja dugova, financijskog planiranja, različitih opcija plaćanja na rate, obavite uplate i isplate, raspitajte se o mogućnostima lakšeg financijskog planiranja kroz sustav e-Građani…

Fotografije: Pexeles i Unsplash