Lookbook book klub: Najveći književni trendovi koji su obilježili 2024. godinu

31. pro 2024

Koje književne trendove ćemo pratiti i u 2025., a koje ćemo ostaviti iza sebe?

Približavamo se kraju još jedne godine zajedničkog čitanja u kojoj smo putovali kroz različite književne žanrove, kroz književne novitete i omiljene klasike, kroz hit naslove s društvenih mreža i naslove nagrađivane prestižnim književnim nagradama. 2024. godinu u Lookbook book klubu započeli smo rođendanskim darivanjem u kojem smo Lookbook čitateljima podijelili neke od najpopularnijih naslova iz 2023. godine, a nastavili s vašim književnim preporukama. Istražili smo svijet knjiga Sally Rooney, celebrity memoara, romantasy žanra i kuharica, a čitali smo i neke od najpopularnijih novih naslova. Godinu smo završili preporukama knjiga koje smo poklanjali za Božić.

Osim Lookbook book kluba tema, na kraju godine odlučili smo se prisjetiti i nekih od najvećih trendova koji su obilježili posljednjih dvanaest mjeseci u književnom svijetu.

Književni trendovi po kojima ćemo pamtiti 2024. godinu

 

Ako bismo književne trendove koji su obilježili 2024. godinu morali opisati u jednoj riječi, to bi bio eskapizam. S globalnom situacijom koja u nama budi tjeskobu svaki puta kada pročitamo vijesti, knjige su postale jedno od mjesta u kojima smo tražili bijeg od doomscrollinga.

O tome najbolje govori daljnji porast popularnosti sadržaja povezanog s knjigama na društvenim mrežama, kao i žanrova uz čiju smo pomoć mogli odlutati u potpuno nove svijetove ili uživati u idili i predvidljivosti romantike. Najveći književni trendovi u 2024. godinu preslikavaju se i na listama najprodavanijih knjiga godine koju predvode autori poput Emily Henry, Sarah J. Maas i Rebecce Yarros.

I dok će se popularnost nekih trendova nastaviti i u 2025. godini, druge smo spremni ostaviti iza sebe.

 

Foto: @shayebytheshore

Romance, fantasy i romantasy

 

Romantika, fantazija i njihov spoj popularno zvan romantasy istaknuli su se ne samo kao najpopularniji književni žanrovi u 2024. godini, ali i najveći književni trendovi u proteklih dvanaest mjeseci. Dok smo imali osjećaj da se svijet oko nas raspada, fantastični svjetovi koji su na prvi pogled i prvo čitanje potpuno drugačiji od naše realnosti (o.a. iako često preslikavaju neke od dijelova i problema svijeta u kojem živimo) te idila i predvidljivost romantičnih priča za mnoge su bili savršeni bijeg ili barem predah od stvarnosti.

Kako su se fantasy i romantasy žanrovi pretvorili u svjetske književne fenomene, istražili smo u jednom od Lookbook book klub izdanja koje možete pročitati ovdje, a o popularnosti ljubića pisali smo još prošle godine ovdje.

Iako će se popularnost romantike, fantazije, a osobito njihove kombinacije u obliku romantasy žanra nastaviti i u 2025. godini, jer neki od popularnih serijala upravo u 2025. godini dobivaju svoj nastavak, u sljedećoj godini moći ćemo vidjeti blagi odmak prema drugim žanrovima i temama.

Emily Henry: Funny Story; Sarah J. Maas: House of Flame and Shadow

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by OLGA BONCHEVA (@olga__boncheva)

Audio knjige

 

Iako audio knjige nisu novost, u 2024. godine zabilježile su značajan porast interesa među širokom publikom. Zašto?

Audio knjige odličan su izbor za sve one koji ne vole čitati, za sve one koji nemaju vremena čitati ili za sve one koji su suočeni s različitim problemima koji im otežavaju čitanje poput disleksije.

Osim što su pristupačne svima, slušanje knjige je iskustvo koje nam daje i malo više slobode od čitanja knjige jer istovremeno možete obavljati jednostavne zadatke koji ne zahtijevaju puno razmišljanja. Čišćenje stana, vožnja u javnom prijevozu – svaki zadatak na vašoj to do listi proći će vam brže i bezbolnije uz dobro štivo u pozadini, a odličan su izbor i kada se želite isključiti. Upravo je posljednja prednost audio formata razlog porasta njegove popularnosti u 2024. Zbog istog ćemo ih razloga obožavati i u nadolazećoj godini.

Za one koji žele znati više o audio knjigama, u Lookbook book klubu na linku istražili smo povijest audio knjiga, kao i neke od književnih naslova koji su, zahvaljujući odličnim naratorima, možda još i bolji u audio formatu.

Aplikacije s kratkim sadržajem

 

Uz audio knjige, još jedan audio format obilježio je književne trendove u 2024. godini. Sjećate li se stranica sa kratkim sadržajem i drugim važnim informacijama poput opisa likova i specifičnosti različitih knjiga koje su mnoge izvlačile u trenucima kada nisu pročitali zadanu lektiru? 2024. godina vratila nas je konzumiranju knjiga u obliku kratkog sadržaja – ovog puta u audio formatu na aplikacijama posvećenima prepričavanju knjiga.

I dok će mnogi ljubitelji knjiga odmah osuditi i odbaciti ideju čitanja knjiga isključivo u obliku kratkog sadržaja, ovaj format ipak može dobro funkcionira kada je riječ o publicistici. Self help knjige ponekad imaju više smisla kada ih skratimo na nekoliko ključnih ideja. Aplikacije s kratkim sadržajem super su sredstvo kada se želite prisjetiti knjiga koje ste već pročitali ili kao uvod u upoznavanje s novim temama koje vas zanimaju, ali niste spremni odmah uskočiti u ekstenzivan pristup koji nudi stručna literatura.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by gab (@paperbacksanddaisies)

Knjige na društvenim mrežama

 

BookTube, Bookstagram, BookTok – knjige su nastavile svoju vladavinu na društvenim mrežama.

I dok su neki uživali u recenzijama i preporukama content creatora, drugi su društvenim mrežama, a posebno BookToku pripisivali kraj knjiga. Iako se način na koji pričamo o knjigama, baš kao i način na koji konzumiramo knjige i književni sadržaj, možda promijenio, potpuno je nepravedno društvenim mrežama pripisivati kraj knjiga ili “pravog” ili “ispravnog” čitanja (što god to bilo).

Društvene mreže postigle su upravo suprotno. Ne samo da su približile knjige širokoj publici i stvorile mnogo novih ljubitelja knjiga, upravo su na društvenim mrežama mnogi autori pronašli mjesto na kojem se mogu istaknuti, pronaći svoju publiku te promovirati svoj rad i postići velike rezultate usprkos malim budžetima u promociju knjiga, što je bilo posebno i korisno za nezavisne autore koji iza sebe nemaju podršku i marketinški tim velikih izdavačkih kuća.

Naslovnice s fokusom na tekst

 

O književnim trendovima u 2024. godini nemoguće je govoriti a da se ne dotaknemo trendova u dizajnu naslovnica. Iako smo davno naučili da knjigu ne treba suditi prema koricama, naslovnice knjiga su uvijek igrale važnu ulogu, a osobito danas kada su društvene mreže donijele vrlo estetiziran pristup knjigama i čitanju. #bookaesthetic ima više od 2.8 milijuna objava samo na Instagramu. Knjige koje imaju lijepe, zanimljive ili trendi naslovnice one su koje će privući našu pažnju ne samo na društvenim mrežama, već i na policama knjižara ili knjižnica. Kada govorimo o bilo čemu, pa tako i o naslovnicama knjiga, lijepo je naravno vrlo subjektivan pojam, ali to ne umanjuje njegovu težinu. “Lijepa ili dobra” naslovnica za svakog od nas izgleda drugačije, no upravo ćemo prema “lijepoj ili dobroj” naslovnici sličnoj naslovnicama knjiga koje smo već pročitali i obožavali, pronaći svoje sljedeće štivo.

Toga su itekako svjesne izdavačke kuće zbog čega na policama knjižara možete primijetiti slične naslovnice unutar istog žanra te vodeće trendove u dizajnu naslovnica kojima se pokušava privući pažnja čitatelja. U 2024. godini, neki od vodećih trendova bile su naslovnice s ilustracijama i kolažima, naslovnice sa zanimljivim kombinacijama boja i oblika, no najveći trend bez sumnje su bile naslovnice s fokusom na tekst.

Od naslovnicama u kojima se tekst isprepliće s drugim elementima poput ilustracija, figurativnih i apstraktnih, do naslovnica koje su u potpunosti svedene na tekst, naslovnice s fokusom na tekst su jedan od trendova po kojima ćemo pamtiti 2024. godinu, a protiv kojeg nemamo ništa da se nastavi u sljedećoj godini.

Péter Nádas: Pisanje kao profesija, Hoću knjigu; Jasna Horvat: Ahorion, Hoću knjigu

 

Lookbook favoriti uz koje će čitanje biti još bolje u 2025.

Nespresso Nocciola kapsule; Samantha Harvey: Orbital, Hoću knjigu; Zara Home Poetry Wood mirisna svijeća; Faber-Castell nalivpero, Hoću knjigu; Zara Home bilježnica

 

Naslovna fotografija: Instagram @tinvcb