Dan planeta Zemlja: odgovornost je na svima nama

22. tra 2022

U posljednje dvije godine smo bili okupirani događajima koji su nas kao civilizaciju natjerali da preispitamo mnoge stvari u životu. Globalna pandemija nam je na najgori mogući način dokazala da smo osjetljivi, nezaštićeni i da imamo još puno toga za osvijestiti.

Mnogi su promijenili način na koji razmišljaju o životu, mnogi su otkrili neke nove stvari koje ih danas pokreću, a mnogi su tek sada osvijestili probleme s kojima se svijet suočava i koliko smo doista na rubu da izgubimo tlo pod nogama. Voljeli bismo da je ovaj uvod nešto veseliji, ali situacija zahtijeva realnost i dok god čitamo o velikim požarima, istrebljenjima vrsta, abnormalnoj količini plastike u oceanima ne smijemo se opustiti i misliti da će netko nekim magičnim štapićem riješiti probleme koje smo sami stvorili. Potrebno je razmišljati, educirati i djelovati.

Gdje krenuti pitate se?

Od osobnih izbora koji su toliko jednostavni da vam doista mogu postati stvar rutine. Kad idete u shopping namirnica nosite vlastitu platnenu vrećicu kako ne biste gomilali plastične. U kućanstvu odvajajte otpad. Kupujte pametno i birajte proizvode koji imaju mogućnost ponovnog punjenja ili su načinjeni od ekološki prihvatljivih opcija. Plastičnu bocu s vodom zamijenite jednom staklenom. Vidite li u kojem smjeru idemo? Ništa od navedenog ne predstavlja velike korake koji bi vam poremetili raspored, a puno će značiti na globalnom nivou. Ako nikada niste vjerovali da smo svi dio veće promjene i da su male stvari doista važne, vrijeme je da promijenite taj mindset. O ovome možete učiti i vaše najmlađe, štoviše nužno je da se educiraju na njima zabavan i smislen način. U Arena Centru je za vaše najmlađe organizirana radionica na kojoj uče kako se biljke sade i kako rastu. Uz pomoć animatora, najmlađi imaju priliku oslikati teglicu i posaditi biljku lončanicu koju potom mogu ponijeti kući kao trajnu uspomenu na proljeće, ali i kao podsjetnik kako priroda funkcionira i kako su oni sami dio tog rasta i razvoja.

Odgovornost brendova

Modna industrija se jako angažirala oko gorućeg pitanja zagađenja okoliša. Skoro svaki poznatiji brend ima ekološki osviještene linije koje se mogu naći u vašoj košarici i koje čine dio te velike promjene o kojoj govorimo. S tim na umu ćemo kazati da je važno birate li majicu od organskog pamuka ili poliestera kojem trebaju desetljeća da se razgradi u prirodi. Važno je kupujete li gel za tuširanje u nekom pakiranju koje opet možete napuniti ili ćete kupovati novu plastičnu bocu svakih desetak dana. Doista je važno.

Napomenuli smo da brendovi vode računa o ekologiji u skladu s vlastitim filozofijama te ćemo vas sprovesti kroz načine na koje djeluju. Krenimo od modne industrije. Veliki je pritisak stavljen na ovu granu da se stvari pokrenu s mjesta i jesu. Dućani grupacije Inditex su svima omiljeni i nisu bez razloga jedna od najvećih modnih korporacija na svijetu. Zara je dragulj ove modne krune i sigurno ste primijetili da u ponudi imaju Join Life oznaku koja garantira da je proizvod napravljen u skladu s ekološkim načelima. Zara se obvezala da će najmanje 50% odjevnih predmeta koje prodaje biti proizvedeno u skladu s Join Life standardom do 2022.; standardne oznake odjeće proizvedene od održivijih materijala i procesa. H&M je među prvima krenuo sa svojom Conscious kolekcijom koja je u potpunosti načinjena od održivih materijala. Replay ima Re-Used kolekciju traperica napravljenih od recikliranih materijala: pamučnih vlakana i PET boca. Aldo u ponudi ima kolekciju koja se zove Aldo Love planet i radi se o sustainable modelima obuće i torbi koji su također napravljeni od recikliranih materijala i uz pomoć tehnologija koje smanjuju emisiju ugljičnog dioksida. Reserved kolekcija Premium Quality kolekcija sastoji se od prirodnih tkanina koje su prozračne i ugodne tijelu. Organski pamuk, lan, reciklirani poliester, poliamid Ecovero viskoza i Lenzing Lyocell su dio ove kolekcije. Poznati brend Desigual je razvio održivu strategiju koja datira iz 2020. i u sklopu koje uključuju različite projekte i inicijative vezane uz proizvode, dobavljače, okoliš, zaposlenike, klijente i zajednicu. Neki od Desigualovih glavnih ciljeva su proizvodnja kolekcija od 50% održivih materijala do 2023., smanjenje utjecaja ugljika do 2025., postati ugljično neutralni do 2050. I brend Calzedonia u ponudi ima sve više artikala koji su ECO Friendly, a sve više artikala dolazi u ambalaži koja je u potpunosti izrađena od kartona. Hrvatski brend Varteks  u ovoj kolekciji ima nekoliko tema odjeće koja je izrađena od vlakana prirodnog porijekla, „zdravih“ tkanina koje brinu o našem tijelu. Move to Zero’ je Nikeovo putovanje ka nuli ugljenika i nuli otpada kako bi pomogli u zaštiti budućnosti sporta. Odjeća s oznakom “ODRŽIVI MATERIJALI” izrađena je s najmanje 50% recikliranog sadržaja i cipele s istom oznakom izrađuju se s najmanje 20% recikliranog sadržaja po masi.

U trgovini Shoetique ćete pronaći nekoliko modela tenisica koje su izrađene od recikliranih materijala, a možete kupiti i ekološki osviještene naočale i to zahvaljujući Stelli McCartney (Ghetaldus) čije su naočale napravljene od bio-acetata sastavljenog od preko 50% prirodnih izvora. Renomirani brend satova Citizen koji možete pronaći u trgovini Dicta, je patentirao tehnologiju eco-drive. Ova tehnologija pokreće satove koristeći bilo koji prirodni ili umjetni izvor svjetlosti, eliminirajući potrebu za zamjenom baterije i time smanjujući broj otpadnih baterija. Brend KIK je izbacio plastične vrećice iz upotrebe, a dječji brend Froddo za svaku kupovnu iznad 100 kuna u Froddo shopu, 22. travnja poklanja platnenu vrećicu. U Arena Centru možete kupiti i biorazgradivu poklon karticu uz koju ćete dobiti sjemenke cvijeta u maloj teglici.

L’OCCITANE je razvio eko ponovna punjenja odnosno eko refile za odabrane proizvode za tijelo, kosu i lice. Za ambalaže ponovnih punjenja koristi se 80% manje plastike nego za klasične ambalaže, a težina ambalaže smanjena je za 65 do čak 90%! Khiel’s ima nagrađivani program u sklopu kojeg nude pogodnosti svim kupcima koji recikliraju ambalaže njihovih proizvoda, a ujedno nude i beauty liniju čije ambalaže možete ponovno napuniti.

 

Ekološka osviještenost nije samo ograničena na modnu i beauty industriju. Lifestyle i tehnologija je prate u stopu.

Nespresso kapsule su načinjene od aluminija koji se uvijek može ponovno koristiti jer ne gubi svoja svojstva.  2021. godine sedam tona kapsula pretvoreno je u 7.875 kilograma komposta za regeneraciju tla, 8.652.000 sati svjetlosne energije, energiju dostatnu za 14.448.000 kilometara na električnom biciklu ili 15.750.000 punjenja mobilnog uređaja.

JYSK savjetuje da kada kupujete u njihovoj trgovini, potražite proizvode s oznakom FSC. FSC je kratica za Forest Stewardship Council® (Vijeće za nadzor šuma), međunarodnu neprofitnu organizaciju i sustav označavanja drva i papira koji potječu iz održivih šuma i drugih ekološki prihvatljivih izvora, a ujedno se obvezuje imati održiviji pamuk na svim tekstilnim proizvodima do kraja 2024. godine. To uključuje inicijativu Better Cotton Initiative (BCI), recikliran pamuk i organski pamuk s certifikatom Global Organic Textile Standard (GOTS).

Hrvatski Telekom ima nekoliko ekološki prihvatljivih opcija.  Ako imate stare/otpadne/neispravne uređaje – mobitele, tablete, dodatnu opremu (kablove, slušalice, punjače…), fiksne telefone, pametne satove, mobilne rutere/Internet stick, itd. odložite ih na ispravan i siguran način tako da ih donesete u T-Centar gdje će biti zbrinuti prema ekološki propisanim standardima. Možete i zamijeniti svoje rabljene uređaje, ali i odabrati ECO punjače izrađene od reciklirane plastike i pšenične slame. Trgovine iStyle nude opciju da donesete svoj stari uređaj na otkup (ne mora biti marke Apple). Ova usluga za svoju svrhu ima približavanje cilju kružne ekonomije.

Nadamo se da smo vam donekle uspjeli približiti sve mogućnosti i izbore koje možete napraviti kako bi bili dijelom jedne veće promjene. Danas je Dan planeta Zemlje, ali to nije samo 22.4. Svaki dan proveden na ovoj Zemlji je njen i vaš dan, jedan suživot koji mora biti ugodan i pun poštovanja. Kako joj date, tako će vam i vratiti, zato se potrudite da date najbolje od sebe.