Početak školske godine sve je bliže, pa je nakon bezbrižnog i lijenog ljeta stiglo vrijeme za povratak (mozga) u formu. I, uistinu, kao što treniramo tijelo da bude fleksibilnije i ima snažnije mišiće, tako i mozak možemo ‘izbildati’ da radi brže i pametnije. Najbolje se uči kroz igru! – ovu tezu strastveno zagovara jedan od najcjenjenijih stručnjaka s ovog područja, dr. Ranko Rajović, specijalist je interne medicine, magistar neurofiziologije i autora NTC sustava učenja koji je Mensa International proglasila najboljim na svijetu
Genetika je zapravo potencijal, smatra ovaj stručnjak, a razvoj potencijala ovisi o okolini. Inteligencija stoga nije uvjetovana samo genetikom nego ovisi o broju sinopsi, tj. vezama među neuronima. Do pete godine života nastane 50% sinopsi, a do sedme godine čak 75%, zbog čega je jako važno stimulirati taj razvoj. Dok ga razni ekrani koče, igra potiče taj razvoj, osobito ako se odvija u prirodi i uz tjelesnu aktivnost. Bezazlene igre kao što je skakanje, okretanje u krug ili hodanje po rubnjacima, koje djeca rade instinktivno, najučinkovitiju su načini stimulacije razvoj sinapsi (osnovne neuronske veze). Dokazano je da od broja tih osnovnih neuronskih veza zavisi ukupna inteligencija.
Knjiga “IQ djeteta, briga roditelja” dr. Ranka Rajovića roditeljima će pomoći da uđu malo više u ovu tematiku. Knjiga je nastala u želji poticanja djece da u što većoj mjeri dosegnu svoje prirodne potencijale, a u njoj autor govori i predstavlja NTC (Nikola Tesla Centre) sustav učenja koji pomaže u tom procesu. Što je darovitost, kako se ona kod djece prepoznaje te kako i na koji način bi trebalo učestalo raditi sa darovitom djecom, samo su neka od pitanja na koje autor nastoji dati odgovor. U knjizi se nalaze primjeri zadataka, priča, vježbi, savjeta i zagonetki korisnih za rad. Izdavač ove knjige je Harfa, a može se kupiti u svim boljim knjižarama.
Fina motorika kao pokazatelj! Isprobajte ovaj test
Također, važna je i fina motorika, koja se također može izvježbati. Zašto je važan razvoj fine motorike? Prsti formiraju najviše sinapsi, onda znači da naša fina motorika ima utjecaj na naše intelektualne sposobnosti. Mnoga djeca (njih 40 do 60 posto u dobi od pet godina) ne mogu podignuti četvrti prst kad ispruže dlan na ravnu podlogu. To je prvi znak nedostatnog broja sinapsi, a problem je u tome što se današnja djeca ne igraju s prstima. Dijete koje sjedi pred kompjutorom i igra igrice, stalno drži “miša” u istom položaju, nije igra s prstima, jer mu prsti ne rade.
Koje aktivnosti najbolje treniraju mozak? One koje istovremeno uključuju i pokret i mozak, poput plesa, baleta ili folklora, gdje dijete mora razmišljati o koreografiji i uskladiti pokret i glazbu
Dosada – pokretač kreativnosti
Jedan od razloga smanjenja kreativnosti i mašte kod djece leži i u činjenici da ne znaju za dosadu. Dosadu često opisuju kao neugodan osjećaj koji se javlja kada “želimo nešto raditi, a istovremeno ne želimo raditi ništa”. To nije emocija kao takva, već trajni kognitivni proces u koji želimo uključiti naš mozak, ali nijedna aktivnost koja nam pada na pamet u tom trenutku ne može nas zadovoljiti pa osjećamo nemir i letargiju. Današnja djeca, kad im je dosadno, uzmu mobitel ili neko drugo pomagalo te, ustvari, nemaju priliku pokrenuti kreativnost iz dosade.
Mozgalice
Nastavi niz – koji je broj sljedeći?
31, 28, 31, 30, 31, ?
(odgovor: broj 30, jer brojevi označavaju dane u mjesecu).
Kokoš i pol snese jaje i pol za dan i pol. Koliko jaja snese devet kokoši za devet dana?
(odgovor: 54)
Ovo trebate riješiti bez digitrona ili olovke.
Uzmite 1000 i dodajte 40. Sad dodajte još 1000. Sad dodajte 30. Dodajte opet 1000. Sad dodajte 20. A sad dodajte još 1000. Sad dodajte 10. Koliko je to ukupno?
(odgovor: 4100)
Izazov! Ovo će riješiti samo 2% ljudi
Poznati fizičar Albert Einstain smislio je ovaj test, a smatra se da ga moze rijesiti samo 2% populacije. Ima ukupno pet kuća koje se razlikuju po boji. U svakoj od pet kuća žive osobe različite nacionalnosti koje se bave različitim sportom, piju različito piće i imaju različitog kućnog ljubimca. Znači, nemaju ništa zajedničkog. Vas zadatak je da otkrijete tko živi u kojoj kući, koje je nacionalnosti, kojim sportom se bavi, što pije i kojeg ljubimca ima.
- Britanac živi u crvenoj kući.
- Šveđanin ima psa kao kućnog ljubimca.
- Dancu je omiljeno piće čaj.
- Lijevo od bijele kuće nalazi se zelena.
- Čovjek koji je u zelenoj kući pije kavu.
- Osoba koja voli biciklizam uzgaja ptice.
- Odbojku igra vlasnik žute kuće.
- Čovjek koji živi u srednjoj kući pije mlijeko.
- U prvoj kući živi Norvežanin.
- Susjed čovjeka koji igra košarku ima mačku.
- Susjed čovjeka koji igra odbojku ima konja.
- Osoba koja se bavi plivanjem pije pivo.
- Nijemac igra golf.
- Norvežanin živi pored plave kuće.
- Susjed osobe koja igra košarku pije vodu.
Najkretivnije igračke
Slaganje Lego kockica još je jedan način vježbanja mozga i dobre pripreme za školu. Prije svega, ove ih popularne kockice uče strpljenju. U raznim igricama na ekranima naviknuti su da se sve događa jako brzo, a složiti Legiće zahtjeva vrijeme, preciznost, strpljenje… Također, Lego kockice su male i kao takve omogućuju usredotočenost na detalje. Osim toga, toliko je kombinacija koje se mogu složiti od njih, pa će i potaknuti maštu i kreativnost kod djece. Kod sasvim male djece, koja još nisu za slaganje Lego kockica, postoje i razne didaktičke igračke kojepozitivno utječu na razvoj motorike i govora, razvoj vizualne percepcije koncentracije i pažnje, razvoj logičkog razmišljanja…
OPPI Piks – srednji set + kreativne karte, Baby Center; Astronomska kula u Hogwartsu, Lego Harry Potter, Lego Store
Fotografija (cover): Unsplash