Tibi Clenci: Živite sada, jer budućnost je samo plan, a prošlost sjećanje

24. ruj 2025

Svjetski poznati fotograf Tibi Clenci i kreativni direktor jesenske kampanje Arena centra „Nova igra. Tvoja pravila“ dao ekskluzivan intervju za Lookbook

Jesenska kampanja Arene Centra “Nova igra. Tvoja pravila“ u znaku kobalt plave boje donijela je pravo osvježenje i energiju. Ona nije samo marketinški projekt – ona je vizualna priča koja omiljeni šoping centar pretvara u mjesto stila, kulture i doživljaja. Kampanja poziva na hedonizam i uživanje u trenutku te, baš kao i “glavni krivac“ za nju, međunarodni fotograf i kreativni direktor Tibi Clenci, poručuje – živi danas, jer budućnost je samo plan, a prošlost je samo sjećanje! Clenci je surađivao s brojnim modnim kućama, uključujući Chanel, Dior i Louis Vuitton; njegove fotografije objavljivane su u najprestižnijim svjetskim časopisima, a za njegov planetarni uspjeh, uz jedinstveni pristupu fotografiji koji kombinira tehničku preciznost s emocionalnom dubinom, zaslužan je zasigurno i pozitivan karakter te pažnja koju posvećuje svijetu oko sebe. U intervjuu povodom lansiranja novog kreativnog koncepta Arena Centra otkrio nam je što ga inspirira, kakvi su bili njegovi počeci i ima li još privatnih i profesionalnih želja.

Kampanjom „Back in the game“ stvorili ste svojevrsnu vizualnu platformu u kojoj trgovački centar postaje ne samo mjesto za kupovinu, već pozornica za stil, kulturu i doživljaje. Koja je bila osnovna ideja kampanje i koju ste emociju željeli prenijeti?

Prije svega, priču smo gradili prema profilu našeg posjetitelja – profinjenog hedonista. Željeli smo da naš pristup pripovijedanju bude drugačiji od klasičnog storytellinga. Danas svatko može fotografirati – imamo pametne telefone, možemo slikati ljude na ulici, njihov stil i stav. Ali to nije dovoljno. Mi moramo otići korak dalje, vratiti se kreativnosti i pitati se: tko je naš potrošač? On nije samo kupac, on je naš prijatelj, kojemu zauzvrat dajemo robu, ali i osjećaj i iskustvo. Jer, kad netko potroši novac koji je teško zaradio, očekuje više od samog proizvoda. U tom smislu, stil i moda imaju snažan utjecaj.

Često naglašavate da je žena u središtu vaše vizije te da ona nije samo model, već i pripovjedačica. Kako ste to prikazali u ovoj kampanji?

Volim svijet. Volim žene. Za mene je žena inspiracija jer iz njezina trbuha dolazi život, a djeca su najveći dar na svijetu. Dakle, sve što radim, radim iz ljubavi prema ljudima. Putujem, promatram ljude, razgovaram s njima i tako pronalazim inspiraciju. Ovom kampanjom želio sam privući pažnju ne samo žena, nego svih hedonista te stvoriti povjerenje. Jedan od razloga zašto smo zadržali iste modele u više kampanja jest upravo taj da ih ljudi prepoznaju. Lako je nakon dvije-tri kampanje povezati lice s određenim trgovačkim centrom: „Aha, to je Arena Centar!“ Time gradimo kontinuitet i povjerenje. U trenutku kada ulažete ozbiljan novac u oglašavanje, nije dovoljno samo napraviti dobru reklamu. Potrebno je ponuditi i ideju koja će privući pažnju, koja će dati dodatni razlog da se potrošač veže za brend. Upravo zato smo odlučili ostati dosljedni – ista lica, nove priče.

Zašto kobaltno plava? Možda zato što je simbol snage i moći.

To je istina. Kad govorimo o kobaltno plavoj, svatko može pronaći neko svoje značenje, ali ovo što ste vi istaknuli, ima smisla. Za nas je polazište bilo jednostavno – kobaltno plava je boja koja privlači pažnju, nije hladna, bliska je ljetu i ljetnoj energiji. Nismo htjeli prikazati jesen onako kako to obično rade drugi – kroz tmurne tonove, kišu ili oluju. Mi smo tražili jednostavan, optimističan pristup. Također, kobalt plava ima duboko značenje. Hladnija je od ljetne tirkizne, a povezana je sa sportom. U rujnu, nakon ljeta i praznika, vraćamo se spremni za natjecanje. Sport je tu kao metafora – želimo da ljudi shvate da je razdoblje od rujna do studenog vrijeme  natjecanja. To je trenutak kada se sve pokreće. U mnogim sportovima upravo plava simbolizira fair play. U kombinaciji s bijelom, plava postaje još snažnija metafora za ravnotežu i nadmetanje u smislu igre. U našoj kampanji sport, kao što sam već rekao, nije prikazan doslovno, nego kao inspiracija. Ideja je bila prenijeti energiju i osjećaj povratka – povratka snazi, igri, životu. Upravo ta filozofija – povratak s entuzijazmom i energijom – srž je naše kampanje.

Što želite da publika osjeti kada vidi kampanju za Arena Centar?

Želimo da osjete životnu radost. Kampanja je u kobaltno plavoj, ali u njoj je i kiša. Kiša nije nešto čega se treba bojati – nije važno dolazi li s neba ili je osjećamo pod nogama dok hodamo. Ona je podsjetnik na ciklus života. Većina ljudi jesen doživljava kao kraj lijepoga, gubitak sunca, dolazak tame. Ali za nas, jesen nosi vodu – a voda znači život. Zato želimo da ljudi osjete da je kiša radost.

Činite se vrlo optimistični i kao pravi hedonist. Možete li nam otkriti nešto o svom privatnom životu – što vas čini sretnima, koji su vam hobiji?

Za mene je zapravo vrlo lako biti sretan. Sreća je u pričama – u slušanju i učenju od starijih. Moj otac i djed uvijek su mi bili najveći učitelji. Vjerujem da su stariji ljudi najvrednije što imamo – oni su vodiči kroz ovaj divlji život. Možda zvuči kao da sam staromodna, ali nisam. Radim kao kreativni direktor u modnom biznisu i stalno sam okružen mladim ljudima koji vole provoditi vrijeme sa mnom. Ne zato što sam staromodan, nego zato što znam spojiti novo i klasično – a to je, vjerujem, pravi recept za uspjeh.

Od djetinjstva sam slušao priče svoje obitelji i oni su me učili da je svijet predivan samo ako si potpuno uronjen u njega. Ako sudjeluješ samo djelomično, ako vjeruješ da si ti središte svega, nikada nećeš biti sretan. Sreća dolazi iz razumijevanja drugih ljudi, njihovih priča i pogleda na svijet.

To znači i razumjeti govor tijela, osmijeh ili izraz lica nekoga tko ne govori tvoj jezik. Upravo to iskustvo, ta otvorenost, čini život bogatijim. Ja sam poput spužve – upijam sve što svijet nudi.

Sretan sam i zbog toga što dolazim iz skromne obitelji. Ja sam prva generacija u mojoj obitelji koji sam rođen u gradu. Kada danas kažem da radim za Chanel, Vogue i sl., to nije samo moj uspjeh – to je uspjeh cijele moje obitelji. Uspjeh uvijek dolaze iz nečega dubljeg, iz korijena.

Kada pogledate unatrag na svoje prve fotografske korake – što je bila ključna prekretnica koja vas je odvela prema visokoj modi? Kako ste se uopće zaljubili u fotografiju?

Sve u mom životu počinje s ocem. Imao je mali fotografski studio u našoj kući. U to vrijeme sve se snimalo na film, što je bilo teško i zahtjevno. Od malih nogu, otprilike od tri godine, imao sam priliku biti uz njega, promatrati ga i učiti. Brzo sam shvatio da kroz fotografiju možeš pokazati emociju. Cijeli moj rad zasniva se na tome da se trudim biti autentičan i nikad ne zaboraviti zašto to radim – zbog ljudi. Vjerujte mi, u modi nema puno ljudi poput mene.

Sjećam se negdje ’89., ’90., ’91., kad sam se jako trudio uspjeti u svijetu. Tada se moglo putovati samo s vizom. Toliko sam želio putovati da sam se angažirao kao pjevač u crkvenom zboru. Tako sam uopće dobio priliku da dobijem vizu. I kada smo stigli u, primjerice, Pariz, ja bih njih ostavio, pustio da se vrate kući, a ja sam nekoliko tjedana doslovno proveo na ulici, s malo novca u džepu, pokušavajući pronaći klijente. Često se ne bi pojavili na dogovorenom sastanku. I onda bih sa vratio kući bez da mi je itko dao priliku i otvorio vrata, ali sam to ponavljao i ponavljao. I nakon 10 godina… Dobio sam e-mail od najboljeg agenta na svijetu koji mi je rekao da prati moj rad i da moram doći u Pariz jer želi potpisati ugovor sa mnom. Znate, sve je to zato što sam sanjao da budem ono što jesam.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tibi Clenci (@tibiclenci)

Što vas još čini jedinstvenim?

Mislim da je to kreativnost, ali preciznije – pažnja koju posvećujem svijetu oko sebe i detaljima. Ne trudim se biti drugačiji; stvari postaju posebne same po sebi kada im pristupate na pravi način. Što čini moje fotografije posebnima? Prvo, radi se o fizionomiji – znam savršeni kut, znam kako odjeća ili kosa trebaju izgledati u svakom trenutku. Kada snimate odjeću, kretanje je ključno. Kosu, ramena, struk i noge morate zabilježiti u pravom trenutku – upravo u sekundi kad sve izgleda najbolje. Snimanje videa može biti jednostavnije jer se pokreti stalno mijenjaju, ali fotografija zahtijeva taj savršeni trenutak kada sve “stoji” u kadru. Zato uvijek obraćam pozornost na detalje – sve mora biti precizno.

Također, uloga fotografa i kreativnog direktora nadilazi tehniku – to je psihologija. Trebate biti najbolji prijatelj modela, stariji i iskusni vodič koji zna kako stvoriti povjerenje. Kombinacija tehničke preciznosti, estetskog oka i sposobnosti da stvorite sigurno i inspirativno okruženje – to je ono što me čini jedinstvenim.

Jesu li sve vaše kampanje optimistične kao ova za Arenu Centar?

Da, jer ja stvarno volim život i trudim se – što god da je koncept kampanje – donijeti neku radost. To posebno ima smisla u teškim vremenima. Moramo donijeti nešto što će ljudima pokazati da je život, bez obzira na sve, radost.

Kakvi su vam planovi za nadolazeće razdoblje?

Jako mi je teško znati gdje ću biti i što ću raditi, jer stalno putujem, a imam i prekrasnog sina kod kuće. Više se trudim ostati blizu njega. Ali, pravim i  pametnim klijentima ne kažem “ne”. Putujem svuda – Afrika, Japan, Europa, Amerika.

Imate li još želja, profesionalnih ili privatnih?

Dovoljno sam naivan da vjerujem onome što su mi otac i djed govorili: ako ćeš biti sretan u svojoj obitelji, sve ostalo će doći. Dakle, bori se za svoju obitelj. Pokaži svojoj djeci da si vrijedan, da te slijede. Budi im primjer. Tako da je moj san dug život blizu obitelji, suočavanje sa svim problemima koje obitelj nosi. Jer biti u obitelji ne znači biti fokusiran na sebe, nego na ljude koje voliš. A profesionalno? Želim biti čovjek koji ljude čini sretnima. Moje je životno pravilo živjeti u sadašnjosti. Jer budućnost je samo plan, a prošlost je samo sjećanje.

Fotografije: privatni arhiv