Novo polugodište, novi početak za školarce: vodič za veseliju i bezbrižniju 2024.

05. sij 2024

Pripremite djecu za uspješan start: od cool odjeće na sniženjima, preko tehnika koje pomažu bolje učiti do ideja za odmor od (školskih) obveza

Svaki početak doživljavamo kao svojevrsnu novu priliku: da ispravimo što se ispraviti da, dovedemo u život neku novu energiju i s nekim novim odlukama krenemo u vrijeme koje je pred nama. Bitno drukčije nije ni kad su djeca u pitanju; u ponedjeljak kreće drugo polugodište koje je za njih svojevrsna prilika da, ako je potrebno, poprave ocjene i školsku godinu završe zadovoljni i s ostvarenim ciljevima. No škola nisu samo ocjene; to su i druženja s prijateljima, izleti, izvanškolske aktivnosti, bezbrižna igra na školskom dvorištu, zaljubljivanje na hodnicima… Ususret tom ‘novom početku’ donosimo vodič za savršen start: uz bolje tehnike učenja, nove cool stvari koje ćete ‘ugrabiti’ na sniženjima te ideje kako se, nakon radnog tjedna, dobro opustiti i odmoriti od (školskih) obveza.

Kako efikasnije učiti?

Htjeli to priznati ili ne, ali danas su mnogi roditelji itekako opterećeni izvrsnošću i traže od djece samo odlične ocjene. Hiperinflacija odlikaša dovela je do apsurdne situacije, a to je da se djeca smatraju neuspješnima ako nemaju sve petice. Da, treba se upisati u dobru školu, kvalitetno se obrazovati, ali ocjene definitivno nisu glavno mjerilo uspjeha, a još manje sreće. No, bilo kako bilo, u ljudskoj je prirodi težiti uspjehu, pa tako i školskom. Evo nekoliko savjeta iz brošure “Mali savjeti za uspješno učenje” Hrabrog telefona, koji mogu pomoći za bolji start u drugo polugodište.

Većina djece kod kojih izostaje školski uspjeh su lijena, no postoje i oni koji troše puno vremena nad knjigom, a uspjeh izostaje, jer ne znaju kako učiti ili se ne mogu koncentrirati. Sada već postoje i mnogi tečajevi učenja i koncentracije, kao i tehnike koje pomažu da djeca uče efikasnije u što manje vremena. zatvarati oči pred problemom ukoliko postoji.  Pokazatelj da dijete nije koncentrirano na gradivo jest kada dulje vrijeme čita određeni tekst, a ne može prepričati o čemu je u tekstu riječ. Roditelj može pomoći konkretnim savjetima djetetu, primjerice savjetovati mu da nakon svakog odjeljka ponovi na glas o čemu je čitao, da piše sažetke, obilježava tekst različitim bojama i dr. Korisno je i da dijete prvo uči teže i njemu nezanimljivo gradivo, jer je tada odmornije i koncentracija je veća.

Vrlo je bitno da razgovarate s djetetom o potrebi aktivnog učenja i logičkog pamćenja  gradiva. Budite uvijek tu kada je djetetu teško s gradivom, uputite ga na pogreške u načinu učenja. Također, ne zaboravite dati pohvalu za svaki uspjeh, pa kako se vama taj uspjeh činio malim. Svaki pomak djeteta prema boljem i daljnje poticanje od strane roditelja može dovesti do sve boljih rezultata.
Ponekad djeca ne mogu procijeniti koliko im vremena treba da bi naučili određeno gradivo te zbog toga budu u stisci s vremenom. Djeca se već od početka školovanja trebaju navikavati na osmišljavanje plana učenja. Dijete će više naučiti ako rasporedi učenje na svaki dan umjesto da uči samo pred pismeni/usmeni ispit. Također je bitno u svakodnevno učenje  uvrstiti vremenski dovoljne pauze kako bi se dijete odmorilo te a većom energijom nastavilo učiti (npr. sat vremena učenja, pola sata pauze, pa opet sat vremena učenja). Tu roditelji trebaju pomoći djetetu napraviti optimalan plan učenja te pratiti drži li se dijete postavljenog plana.

Možda vam se na prvu ne čini ključno, ali jako je važno osigurati  djetetu ugodan i adekvatan kutak za učenje – vlastita soba sa stolom (ili barem samo stol na neki način udaljen od razgovora ukućana i ostalih zvukova). Ako dijete ne voli učiti uz potpunu tišinu, neka sluša glazbu, on a će neutralizirati tišinu  ili zvukove iz okoline. Za uspješno učenje potrebna je koncentracija koja se kod djece lako i često gubi. Zato je potrebno maknuti iz djetetova vidokruga sve što bi dodatno otežavalo koncentraciju – mobitel, kompjuter, videoigrice…

Teškoće s pažnjom su uobičajene, ali ako je dijete dekoncentrirano dulje vrijeme, potrebno je saznati razloge. Ponekad djeca imaju “probleme“ zbog kojih ne mogu učiti (nesretna zaljubljenost, problemi s prijateljima i dr.). No, djeca također mogu imati poremećaj pažnje i zbog iste se ne mogu uspješno koncentrirati i mirno sjediti. Potrebno je razgovarati sa djetetom te ga podržati, osnažiti i motivirati, ali i ne izvršavati obveze umjesto njega. Dijete u školi i kroz školske obveze stvara svoje radne navike. Ako nauči da postoji netko tko će ga uvijek “spašavati“, ono neće razviti odgovornost u odnosu prema svojim školskim i jednog dana radnim obvezama.

Učenje ne mora biti mučenje – rješenje u 5 koraka

Ova tehnika jedan je od načina racionalnog proučavanja gradiva. Sastoji se od pet koraka (tekst je preuzet iz knjige “Učenje ne mora biti mučenje” Jorga Knoublacha.

KORAK Č = Čitati letimično

Cilj letimičnog čitanja je dobiti najbolji mogući pregled prije prelaska na detalje. Kako dobiti pregled? Na kraju svakog poglavlja često u knjigama postoji sažetak. Taj sažetak mudro je pročitati na početku. Zatim neka “prelete” štivo. Neka čitaju naslove i pokoju rečenicu (pogotovo one istaknute, podebljane i sl.). Ako postoje tablice i slike, neka ih dobro pogledaju (slika često prikazuje više od onoga što se riječima može iskazati).

KORAK P = Pitati se

Dobra su tzv. policijska pitanja: tko?, kako?, gdje?, što?, kada?, zašto? Ovim korakom poboljšava se koncentracija i povećava motivacija.

KORAK Č = Čitanje

Prilikom čitanja potrebno je obratiti pozornost na nekoliko stvari:

  • neka pronađu glavnu misao (ono osnovno o čemu tekst govori); to je prva razina pri čitanju;
  • neka podcrtavaju i označavaju tekst; odnosno ono što je novo, a ne ono što već znaju; neka ne podcrtavaju više od onog što je stvarno potrebno)
  • neka aktivno čitaju i razumiju pročitano.

    KORAK P = Pamćenje

Kada su gotovi s čitanjem, neka podignu pogled s knjige i kažu svojim riječima što je ‘pjesnik’ htio reći te neka.pišu bilješke sa strane. Više od polovice ukupnog vremena učenjaa trebalo bi se pozabaviti 2. i 4. korakom, tj. pitanjem i pamćenjem.

KORAK P = Ponavljanje

Svaki put kada se nešto nauči, treba usvojeno odmah provjeriti. Tako će se spriječiti brzo zaboravljanje. Dobar način je ponavljanje gradiva u određenim vremenskim razmacima: nakon 2, 8 i 30 dana.

Slobodno vrijeme i važnost odmora

Kako bi djeca bila zadovoljna i sretna te se razvijala na pravi način, jako je važno kako provode slobodno vrijeme. Mnogi, nažalost, nemaju slobodu kreiranja vlastitog vremena, jer im i sate izvan školskih klupa strukturira neko drugi, najčešće kroz hobije i izvanškolske aktivnosti. No za djecu je jako važna spontana, nesputana igra; vrijeme koje će oni sami osmisliti i provesti ga onako kako njima odgovara: u društvu prijatelja, uz neki dobar film, trčeći za loptom, vozeći se na biciklu… Ne mora baš sve biti zadano i isplanirano, jer igranje je vježbanje života, a spontanost i sposobnost funkcioniranja u društvu ‘kapital’ koji je nerijetko presudan za životni uspjeh.

Pictionary air, igra naslikaj i pogodi, Denis; dječji bicikl Genesis HOT 20, Intersport; igračka, Denis

Nove cool stvari za novi početak: iskoristite sniženja!

Siječanj je uvijek rezerviran za sniženja, a to je prilika da po znatno povoljnijim cijenama obnovimo garderobu ili kupimo ono što smo možda već dulje gledali, ali nismo kupili zbog visoke cijene. Topla jakna, nepropusne čizme, cool ruksak za šetnju s frendicama, nova trenirka… Dozvolite djeci neka se izraze i pokažu stav svojim modnim stilom. U Arena Centru, gdje traju velika sezonska sniženja, pronašli smo basic komade za školarce po znatno povoljnijim cijenama.

Dječja trenirka gornji dio, Under Armour, Intersport; Tenisice New Balance, ShoeBeDo; jakna, Zara; majica Blukids; čizme, Froddo shop; ruksak, Bluekids; čizme, Zara

Fotografija covera: Pexels