Digitalni detox: što raditi kad se isključite?

26. sij 2023
6 min. čitanja

Digitalni detox nije totalno distanciranje, jer je to nemoguće, ali postavljanje granica svakako je nužno

Teško je zamisliti da si netko u današnje vrijeme može priuštiti potpuni digitalni detox, ali biti (potpuno) isključen nekim se ljudima, doista, može činiti oslobađajućim. Potpuno odricanje od svih oblika digitalne komunikacije nije moguće, jer o tehnologiji ovisi naš poslovni i privatni život, no za naše mentalno i fizičko zdravlje ključno je svaki dan uključiti ‘off mode’. I u tom razdoblju onda nema varanja i ‘škicanja’ u mobitel i druge ekrane. Dakle, idealno bi bilo napraviti mini detoksikaciju na kraju radnog dana. Odaberite vrijeme kada želite isključiti svoje uređaje, tj. kad se to najbolje uklapa u vaš raspored, a zatim se usredotočite na aktivnosti koje vam, na ovaj ili onaj način, hrane dušu, a ne uključuju društvene mreže, slanje poruka, gledanje televizije i sl.

Primjerice, želite vježbati, ali vam nedostaje glazba sa Spotify-ja ili vježbate preko mobilne aplikacije. Postavljanjem mobitela na zrakoplovni način rada, osigurat će te da vas ne ometaju poruke i pozivi tijekom vježbanja. Upotrebu digitalnih uređaja svakako ograničite dok jedete, posebice ako ste u društvu drugih ljudi (kad netko ‘bulji’ u mobitel u vašem društvu, poručuje vam da je telefon zanimljiviji od vas); kad idete u krevet (da, tada smo najčešće na mrežama, ali to može poprilično poremetiti san); kad ste posvećeni nekom hobiju… Dakle, usredotočite se na ljude i stvaran život i shvatit ćete svu ljepotu življenja i izvan virtualnog svijeta.  Istraživanja pokazuju kako ograničavanje korištenja društvenih mreža na otprilike 30 minuta dnevno može značajno smanjiti osjećaj usamljenosti i anksioznosti, nove epidemije današnjice, koja se događa baš zato što se sve manje družimo s ljudima, a sve više ‘zatvaramo’ u virtualan svijet.

Dnevno svoj mobitel u prosjeku dotaknemo 80 puta. Istina je da smo postali robovi svojih uređaja i da ne vidimo stvarnu štetu koju nam čine. Ovo pasivno ropstvo teško je okončati, ali ga možemo ublažiti jednostavnim trikovima. Primjerice, izbacivanje iz spavaće sobe jedan je od njih. To će definitivno unaprijediti san, ali i seksualni život. Sada će zasigurno mnogi ‘izbaciti’ alibi – mobitel mi treba kao budilica. No nije neki problem kupiti pravu budilicu, zar ne? Usudite li se osloboditi vikend od mobitela? Ne možete to zamisliti? Treba vam još malo poticaja…

Kad vam je telefon spušten, oči su vam podignute, pa gledate okolo i primjećujete stvari, fokusiranije razgovarate s ljudima i nadopunjujete svoje kreativno ‘gorivo’. Ako, malo za promjenu, maknete telefon, dobre ideje dolazit će same od sebe. Jednostavno je – morate biti prisutni da biste više počeli primjećivati. Iako se većina poslovnih aktivnosti danas odvija online, činjenica je da je jedan solidan sastanak uživo još uvijek puno učinkovitiji od niza mailova. Osobni sastanci pomažu u jačanju povjerenja, poboljšavaju transparentnost i osiguravaju da se eventualne nesuglasice primijete i isprave prije nego postanu velik problemi. Kad ste istinski prisutni s ljudima, dobivate dopaminski ‘boost’. Nedostatak povezanosti s ljudima može, kažu istraživanja, biti čak i štetniji za zdravlje od pušenja, pretilosti i visokog krvnog tlaka. Kad smo povezani, ne samo da se osjećamo bolje, nego smanjujemo hormone stresa.

S vremena na vrijeme važno je očistiti svoje profile na društvenim mrežama od ‘prijatelja’. Primijenite isti princip o kojem Marie Kondo govori kad govori o pospremanju. Svatko koga pratite mora izazvati radost u vama. Također, napravite reda i među aplikacijama.
Sad kada ste ‘apsolvirali  osnovno, evo i ideja što raditi kad se isključite.

Izađite nakon posla

Kino, kokice, fina večerica, čaša vina u dobrom društvu… Toliko je malo potrebno kako biste naporan poslovni dan preokrenuli u svoju korist. Često se događa da smo umorni nakon radnog vremena i nemamo volje za ništa drugo nego otići kući. Ali, ako promijenimo kut gledanja, pa čak se i pomalo prisilimo na zabavu i druženje, shvatit ćemo da to, ustvari, djeluje terapeutski.
Lookbook preporuka: u CineStar Arena Imex-u pogledajte hororac M3GUN o lutki koju ‘oživljava’ umjetna inteligencija. Dizajniran od strane briljantne robotičarke Gemme u tvornici igračaka, M3GAN može slušati, gledati i učiti dok postaje prijatelj i učitelj, prijatelj u igri i zaštitnik, a sve za dijete za koje je vezana. Kad Gemma iznenada postane njegovateljica svoje osmogodišnje nećakinje Cady koja je ostala bez roditelja, Gemma je nesigurna i nespremna da bude roditelj. Pod velikim pritiskom na poslu, Gemma odlučuje upariti svoj prototip M3GAN s Cady u pokušaju da riješi oba problema – ali to je odluka koja će imati nesagledive posljedice.

Vratite se knjigama

Više od polovice Hrvata ne pročita niti jednu knjigu godišnje. Zabava na različitim ekranima ključan je razlog zbog kojeg se mnogi udaljavaju od čitanja. A knjige, znamo to dobro, šire vidike, zabavljaju, tješe, produbljuju nanje i inteligenciju, razvijaju maštu i kreativnost…
Lookbook preporuka: Britt Bennett: ‘Moja nestala polovica’, Hoću knjigu
Nakon djetinjstva u malom južnjačkom gradu i crnačkoj zajednici, blizanke Vignes u dobi od 16 godina bježe iz rodnog mjesta. Njihov život, obitelji i rasni identitet bivaju transformirani zauvijek. Godinama kasnije, jedna od njih vraća se u grad odakle je pobjegla da odgaja svoju crnu kćer. Druga sestra uspijeva živjeti kao bjelkinja, drugačije nego što bi bilo netko iz zajednice odakle je došla mogao zamisliti.

Budite aktivni

Priroda sve liječi. Bez obzira koliko se umorno osjećali, dan u prirodi (ili čak nekoliko sati) oslobodit će vas stresa i tjeskobe koje nakupljate kroz tjedan. Kad vam vremenske prilike dozvole, planinarite, vozite bicikl, hodajte… Pa što ako su niske temperature, dobro se utoplite, obujte udobnu i toplu obuću, nabacite šal i kapu i spremni ste za divnu zimsku šetnju. Vjerujte, u takvom, aktivnom okruženju nećete imati potrebu provjeravati telefon svakih pet minuta. U Arena Centru i Arena Parku pronašli smo dodatnu motivaciju… I to na sniženju.

Replay, žuta zimska jakna, prije 248,19 eura (1869,99 kn), sada 124,10 eura (935,03 kn); Under Armour, tenisice, prije 152,50 eura (1149 kn), sada 106,75 eura (804,30 kn);   Replay, muške čizme, prije 196,42 eura (1479,93 kn), sada 98,22 eura (740,04 kn), Sportina, muška vesta, prije 42,32 eura (319,01 kn), sada 25,40 eura (191,38 kn); XYZ, Michael Kors zimske čizme, 371,49 eura (2.798,99 kn), 185,75 eura (1.399,53 kn); Sportina, Noisy May jakna, prije 52,96 eura (399,05 kn), sada 26,48 eura (199,51 kn); Napapijri, kapa, prije 52,96 eura (399,03 kn), sada 42,37 eura (319,24 kn)

Fotografije: Pexeles